Матусі, пам'ятаєте, як ми нещодавно писали про вплив чорно-білих картинок на розвиток зору у новонароджених?

Сьогодні ми вирішили розповісти вам про сенсорику – ще один напрямок розвитку малюка, який набув популярності завдяки італійському педагогу та лікарю Марії Монтессорі.

Що таке СЕНСОРИКА, і чому корисно її розвивати в ранньому віці?

Сенсорний розвиток – це розвиток сприйняттів, уявлень про об’єкти, явища та предмети навколишнього світу. Від того, наскільки точно малюк навчиться сприймати світ, залежить процес навчання в майбутньому.

Розвиток сенсорики відбувається через розпізнавання величини, форми, запаху, кольору предмета. Щоб повною мірою зрозуміти, що той чи інший об’єкт собою представляє, дитині потрібно торкнутися до нього або спробувати на смак. Тільки так вона сприймає поняття, які характеризують властивості: гладкий, шорсткий, солодкий, гіркий тощо.

У кожному віці перед сенсорним вихованням стоять свої завдання. У ранньому дитинстві накопичуються уявлення про колір, форму, величину.

Важливо розвивати пізнавальні та мовленнєві вміння - визначати колір, розмір, форму предметів шляхом зорового, дотикового та рухового обстеження, порівняння, а також розуміти і використовувати у мовленні слова - назви величин і форм.

Організовуючи роботу з маленькими дітьми, необхідно враховувати наступне:

  • заняття з малюками повинні бути засновані на наслідуванні дорослому (його рухам, словам), а не на поясненні;
  • необхідна наявність емоційного контакту між дорослим і дитиною;
  • у спільній діяльності дитини та дорослого повинні одночасно бути присутніми елементи гри та навчання;
  • потрібно багаторазово повторювати матеріал, щоб закріпити знання, вміння та навички;
  • рівень складності матеріалу повинен відповідати віку, завдання слід ускладнювати поступово;
  • тривалість заняття має бути залежно від віку (від 5-10 до 15-20 хвилин);
  • необхідно закріплювати засвоєні знання, постійно використовуючи їх у різних ситуаціях.

Дитина може продуктивно займатися лише тоді, коли їй по-справжньому цікаво.

Ми зібрали для вас базові активності, за допомогою яких можна застосувати методику на практиці:

  1. Збери пірамідку. Конусна пірамідка – чудовий тренажер, який допомагає засвоїти величину предметів. Спочатку продемонструйте, як вона збирається, зробивши акцент на тому, що нанизування кілець відбувається залежно від їх величини. Потім запропонуйте повторити побачене самостійно. У разі помилки обов’язково поясніть, що малюк зробив не так.

  2. Розклади кубики. Запропонуйте дитині вибрати з великої кількості кубиків однакові за розміром і кольором, склавши їх у різні коробочки.



3. Знайди колір. Дайте малюкові 3 іграшки різних кольорів. Попросіть пройтися по квартирі та знайти предмети такого ж кольору.

4. Вгадай на смак. Наріжте невеликі шматочки фруктів і овочів. Малюк повинен із закритими очима спробувати на смак і назвати продукт.

5. Вгадай фрукт і овоч. У мішечок покладіть різні фрукти й овочі: яблуко, грушу, сливу, апельсин, огірок, помідор. Завдання дитини – опустити руку в мішечок, намацати вміст і вгадати, що це. 6.

Згадай-ка. Проведіть по ручці малюка різними предметами: іграшкою, пір’їнкою, пухнастою рукавичкою. Після цього дитині потрібно буде закрити очі, а ви повторіть дотики різними предметами, попросіть згадати відчуття і назвати предмет.


Дразнилки – гра-наслідування. Показуйте крихітці різні гримаси: оскалені зуби, насуплені брови, надуті щоки, округлені очі, а він нехай повторює.

Методика раннього розвитку Монтессорі зовсім не нова. Марія Монтессорі розповіла про те, як бачить роботу з дітьми, і почала практикувати свій підхід на початку ХХ століття. Вже більше ста років педагоги працюють з малюками за цією системою, існують цілі садочки та центри розвитку, побудовані на дитячому розвитку за Монтессорі.

Беручи до уваги базові активності, малюки будуть у захваті!

*Джерело: Монтессорі М. Діти — інші /Пер. з нім./ Вступ. та закл. статті, коментарі К. Є. Сумнівного. — М.: Карапуз, 2004. — 336 с. Монтессорі М. Поглинаючий розум дитини. /Пер. з англ./ — СПб.: Благодійний фонд "ВОЛОНТЕРИ", 2009. — 320 с.